tiistai 21. joulukuuta 2010

Edistystä

Runko eteni jo aika pitkälle viikonloppuna. Kaikki putket on takakonttia lukuunottamatta hitsattu kiinni. Kontinkin putket on pääosin valmiina, mutta runkoa on helpompi työstää tässä vaiheessa ilman takakonttia.



Seuraavaksi on vuorossa pohjalevyn kiinnitys ja etukorvakkeiden kohdistus ja kiinnitys. Etukorvakkeita varten tuli edelliseen runkoon tehtyä jigi, joka on tietenkin kadonnut jonnekkin. Joutuu varmaan tekemään uuden.
Takalinkkien korvakkeet on kiinni. Tein säädettävät niinkuin edellisessä autossa. Säätöä on neljä eri asentoa per linkki. Alimmat korvakkeet on kirjan mukaisilla paikoilla ja ylemmät on ... ylempänä.



Hankin vinssimoottorin pakkia varten. Moottorissa on planeettavaihteisto joka alentaa kierrosluvun suhteessa 153:1. "Huippu"nopeus ei tule olemaan pakittettaessa päätä huimaava, mutta ainakin väännön pitäisi riittää jyrkempäänkin mäkeen. Eteenpäinhän sitä on tarkoitus mennä kovaa!
Virrankulutus on myöskin starttimoottoria kohtuullisempi.

Syy vinssimoottorin käyttöön on se, että pakkiratas voidaan sijoittaa suoraan kardaaniadapteriin kiinni. Yamahassa ei ole tilaa kovinkaan suurelle pakkirattaalle (n. 100 mm), joten pakkimoottorissa pitää olla vääntöä.

Moottoriin täytyy kehittää joku nivel ja vivusto, jolla se kytketään pakkirattaaseen.





Ei muuta kuin mukavaan joulua kaikille!
Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti