sunnuntai 6. tammikuuta 2013

701 moottorin asennus

 Aloittelin moottorin asennusta runkoon.

Aloitin irroittamalla vetorattaan ja korvaamalla sen vetolaipalla. Piti olla helppo homma... pyssykkö pultti aukia ja osa vaihtoon. Moottori tuntui kuitenkin olevan vapaalla vaikka kävin kaikki vaihteet läpi. Alkoi jo pelottamaan, että joku on rikki... ei ollenkaan puristuksia koneessa tai jotain.
Vika alkoi paikantumaan kytkimen suunnalta. Tuntui kuin yksi kytkinlevy puuttuisi koska pakka oli niin väljä. Äkkiä huoltomanuaali esille ja laskemaan levyjen määrää. 8 levyä löytyi samoin kuin kuvissa. Ei auttanut kuin purkaa kytkin ja katsoa missä vika.
Heti kun pääty oli irti tajusin, että se ei ollut oikeilla urilla ja sen takia ei päässyt painamaan kytkinpakkaa. Ilmeisesti kytkin on vedetty yli ja pääty on jäänyt kantamaan.
Seuraavaksi huomasin, että nokkaketjun kiristintä ei ole ollenkaan ja samoin kytkimen siirtimen vipu puuttuu. Täytyy lainata ne 732:n varakoneista tai laittaa hankintalistalle.

No...pienen ihmettelyn jälkeen pääsin itse asiaan. Ratas lähti kevyesti irti ja 732:n varakoneesta lainattu vetolaippa sopi hyvin rattaan tilalle.

 Sitten koneen paikkaa sovittamaan.

Kaasuttimet pitää mahtua konepellin alle ja se määrittelee aika pitkälle moottorin asennuspaikan. Laitoin moottorin hyvin pitkälle samaan paikkaan kuin edellisissä autoissani. Keulapala on aika tarkkaan minimikorkeudella (200mm), mutta pulpetti on hiukan korkeampi kuin esim. 732:ssa. Pulpetin korkeus on noin 280mm
.
Tein kiinnityskorvakkeet ylös vaihdelaatikon puolelle ja alas pakosarjan puolelle. Vielä pitää tehdä toiselle puolelle alakorvakkeet ja koneen päätyihin lisätuet. Ei ollut sopivia pultteja millä noita olisi päässyt sovittamaan.

Laitoin taka-akselin väliaikaisesti paikalleen, jotta pääsin sovittamaan kardaanin mittaa. Noin 200mm pitäisi ottaa jostain päästä pois. Tukilaakerille pitää kanssa löytää sopiva kohta.



 
 Puuttuvia osia on tullut tilailtua ja osa on jo tipahtanut postiluukkuun.

Alla uusi vaihteensiirrin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti