perjantai 2. lokakuuta 2009

Päivityksiä autoon

Autoon saatiin tehty muutamia päivityksiä Alastaron kisaa varten. Jokaiseen kisaan ollaan saatu tehtyä jotain uutta, mutta määrällisesti ei näin paljoa ole muutettu sitten kauden alun. Osan päivityksistä on tarkoitettu nopeuden parantamiseen ja osa ehkä enemmän luotettavuuden lisäämiseksi.

Auton ajettavuuden parantamiseksi autoon lisättiin kallistuksenvakaaja eteen. Vakaaja on ihan perinteinrn u-mallinen terästanko, joka on nivelöity rungon etuosaan. Vakaajan päät on kiinitetty koiranluilla alatukivarsiin. Tarkalleen ottaen nivelpiste on iskarin alemmassa pultissa. Vakaajan jäykkyyttä voidaan säätää portaallisesti noin kymmeneen asetukseen per puoli. Tein vakaajaan portaattomatkin säädöt, mutta lopulta päätin vaihtaa säädöt portaallisiksi, koska se tuntui varmemmalta tavalta kiinnittää koiranluut tankoon.
Nivelöinti runkoon on tehty hudrauliikkaputkeen tarkoitetuilla muovisilla putkikannattimilla. Vaikuttavat ihan riittävän kestäviltä tähänkin tarkoitukseen.



Ensivaikutelma vakaajasta on aika neutraali. Vaikutus ajettavuuteen oli kyllä havaittavissa, mutta se oli varsin pieni.
Täytyy paneutua asiaan tarkemmin ensi kaudella, kun ilmat on vähän paremmat. Alastarolla asian testaaminen jäi pariin vetoon ja loppu viikonloppu ajettiin ilman vakaajaa.



Moottorin jäähdytyksen tehostamiseksi autoon lisättiin erillinen öljynlauhdytin. Itse lauhdutin asennettiin jäähdyttimen eteen aivan auton keulalle. Alkuperäinen vesi-öljy-lauhduttimen paikalle tehtiin alumiininen adapteri. Adapteri on kiinnitetty koneeseen alkuperäisestä kiinnityspultista muokatulla pultilla. Adapteristä öljy kiertää letkuja pitkin lauhduttimen kautta takaisin moottoriin.
Uuden järjestelmän jäähdytysteho oli odotettua huonompi. Öljyn lämmöt oli noin kymmenen astetta alemmat, kuin edellisessä kilpailussa. Viileän sään huomioiden odotin lämpöjen jäävän huomattavasti alemmalle tasolle.




Akun paikkaa muutettiin hieman edemmäksi. Akku on hankaloittanut auton huoltoa, koska sen irroittaminen on ollut hankalaa ja se myös vaikeutti pääsyä jarrusylintereille. Uudessa paikassa näitä ongelmia ei ole ja painopistettäkin saatiin siirrettyä vähän eteenpäin. Akun siirron yhteydessä lisättiin liitin lisävirtaa varten. Nyt auto saadaan käyntiin, vaikka akku olisi jostain syystä tyhjentynyt.

Posted by Picasa

1 kommentti: