maanantai 24. elokuuta 2009

Historic Grand Race 2009

Kauden ykköskisa Historic Grand Race ajettiin Ahvenistolla 14-16.8.2009.

Saavuimme paikalle perjantaina aamupäivällä. Ajoamaan pääsimme vasta iltapäivällä ja aikaa oli valitettavasti vain kahteen vetoon. Onneksi olimme käyneet testaamassa puolitoista viikkoa aikaisemmin hyvissä olosuhteissa. Autoon oli tehty pieniä muutoksia Kemoran kisan jälkeen. Bensatankin paikkaa hieman muutettiin ja muutekin pyrittiin muuttamaan auton painojakaumaa (mahdollisesti/oletettavasti) parempaan suuntaan. Testeissä auto tuntui melko hyvältä, mutta jostain syystä ajettavuus ei ollut ihan samalla tasolla itse kisaviikonloppuna. Ehkä olosuhteet / radan kunto ei ollut niin hyvä kuin viikkoa aikaisemmin. Kokonaisuutena muutokset tuntvat vieneen autoa hieman eteenpäin... ehkä.





Lauantaina warmupissa ajo oli vielä aika kateissa, mutta aika-ajoissa auto alkoi istumaan rataan paremmin ja tuloksena selvä paalupaikka. Kisassa kauden ehdottomasti paras lähtö. Tulos on nähtävissä allaolevasta kuvasta. Pari ekaa kierrosta ajoin melko täysillä... kierrosten edetessä radalle alkoi totuttuun tapaan valua öljyä jostain epäkuntoisesta autosta ja sen takia oli pakko ajaa loput kierrokset ihan iisisti maaliin. Ahvenisto on makea rata ajaa, kun rata ja auto on kunnossa. Harmittaa, kun ei voinut ajaa loppuun asti kunnolla.
Onnistuin ajamaan yhden ylimääräisen "kunniakierroksen", koska lippumies heilutteli lippuaan aika säästeliäästi. Varikolla asiasta selvittiin onneksi pelkillä nuhteilla. Rataleimaankin sain merkinnät täyteen jo Kemoralla, joten siltäkään osin ongelmaa ei ollut :)



Sunnuntaina satoi kuten Kemoralla. En ole päässyt testaamaan Ahvenistolla sateella, joten warmupin viisi kierrosta oli ihan tarpeellisia, joskin enemmänkin olisi tehnyt mieli ajaa. Warmupissa auto tuntui melko hirveältä ajaa. Kierrosaikakin taisi olla kuutisen sekuntia kärkeä hitaampi.
Kisaan lähdin sillä ajatuksella että maaliin pitää päästä ilman kaidekosketuksia. Selvää oli että takaa tuleva porukka on selvästi nopeampaa.
Kisassa vauhti oli jo selvästi parempaa. Eroa vielä kärkeen lähes pari sekuntia, mutta odotin paljon pahempaa. Tomi ja Pasi oli pakko päästää suosiolla ohi, muiden Locostien kanssa ei ollut onneksi mitään vaikeuksia.
Outoa että auto oli sateella niin paljon huonompi kuin mitä se oli Kemoralla. Varmaan paremmat säädöt olisi löytyneet, jos olisi päässyt testaamaan enemmän. Renkaatkin oli ostettu tätä kisaa varten, joten niissäkin oli uraa hyvin jäljellä.

Viikonloppuun pitää olla taas kuitenkin oikein tyytyväinen. Autossa ei yhtään teknistä ongelmaa koko viikonlopun aikana. Ilmeisesti, kun varaosien määrä kasvaa, niin ongelmien määrä vähenee? Nyt varaosiksi on mukana toiset kaasuttajat, parit puolat ja ECU boxit, varakone, vetoakselit.... Varalla on myös täydellinen perämurikka, jossa ei kuitenkaan ole vielä lukkoa kiinni. Ilemisesti sekin pitäsisi kasata, jotta sen kanssa ei tulisi ongelmia.


Oli hienoa nähdä jälleen uusi Locosti radalla. Tuomon autosta ei ainakaan tehosta tunnu olevan pulaa. Todella harmittavasti auto lipesi lauantaina kaiteeseen ja tuloksena pahasti vääntynyt runko ja eturipustus. Onneksi onnettomuudestä selvittiin säikähdyksellä ja kuski sekä auton tekniikka säilyivät ehjänä. Jollain ihmeen konstilla pojat saivat parsittua auton ajokuntoiseksi, Markun pajalla, sunnuntain kisaan.
Ei voi vain kuin ihmetellä miten jotkut saavat rakennettua puoli autoa yhdessä yössä, kun itsellä projektiin on mennyt kohta kolme vuotta!


Seuraavaksi vuorossa Alastaro. Toivottavasti on kuivaa... radan ainakin pitäisi olla tutumpi kuin
muut.

Kuvia Historic Grand Race 2009

Video harjoituksisita
toinen video

Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti