torstai 12. helmikuuta 2009

Kauden 2009 päivitykset - tukivarret

Uusien tukivarsien teko aloitettu. Tukivarret tehdään samasta 20 x 2 mm kylmävedetystä saumatomasta hydrauliikkaputkesta kuin edellisetkin. Ylätukivarsi on periaatteessa samanlainen kuin vanhakin. Erona edellisiin tukivarsiin on uniball nivelein käyttö. Vasta testeissä selviää onko uniball nivelet 3% painolisän arvoisia. Toisaalta meidän auto oli ylipainoinen, joten todellisuudessa auton paino ei tule muuttumaan. Uniball nivelet ovat kooltaan 1/2 tuumaa, joten ne käyvät suoraan kiinni nykyisillä pulteilla.
Alatukivarsien rakenne muuttuu hieman enemmän kuin ylätukivarsien. Vanhoissa alatukivarsissa ilmeni pieni suunnitteluvirhe kun ne rikkontuivat Alastaron kisaviikonloppuna. Vanhat tukivarret on korjattu ja vahvistettu, mutta tarkoitus olisi pitää ne mukana vain varaosina. Uusien tukivarsien rakennetta on muutettu, joten kestävyys ongelmia ei enää pitäisi ilmetä.


Putket taivutettiin sopivaan kulmaan hydrauliikkaputkein taivutukseen tarkoitetulla koneella. Kahteen sarjaan tukivarsia meni noin yksi kanki pukea (6m).


Putket taivutettuna ja karkeasti pätkittynä.
Kaikista tukivarsien komponenteista on tehty CADillä 1:1 vedokset paperille. Paperivedoksista on helpompi hahmottaa kulmien suuruutta ja myös karkeasti arvioida sopivat katkaisukohdat. Kulmien mittaamiseen on käytetty kuvassa olevaan kulmamittari hommelia. Kätevä laite.



Ylätukivarren osat karkeasti paikoillaan. Suunnittelun yhtenä lähtökohtana oli, että uniball nivelet on 90-asteen kulmassa korvakkeisiin nähden. Nivelethän voisi laittaa tukivarren putkien suuntaisesti, mutta ihan periaatteesta halusin nivelet suoraan kulmaan. Etuna on ainakin se, että nivelien keskinäinen etäisyys ei muutu jos auton raideleveyttä muutetaan unibalseilla.



Viime kaudella autossa ei ollut yhtään itse sorvattua osaa. Tilanne kuitenkin muuttuu kaudelle 2009, koska serkkujen työpaikalta löytyi sorvi ja jyrsin. Yläpuolen kuvassa on käynnissä vetoakselin laipan sorvaaminen uuteen jarrulevyyn sopivaksi. Tukivarsiin on jo sorvattu kierrepäät kahteen kokonaiseen sarjaan (16kpl eteen ja 20kpl taakse). Takalinkeissä käytetään sekä oikean, että vasemman kätisiä kierteitä, jolloin linkkien pituutta vidaan helposti muuttaa.
Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti