lauantai 14. helmikuuta 2009

Uusia osia

Englannista saapui laatikollinen uusia osia. Kaikki jousituksen ja ohjaukselen nivelet vaihdetaan uusiin ja vanhoista tulee varaosia. Yläpallona käytetaan samlaisia Transitin palloniveliä kuin edellisellä kaudella. Harkinnassa oli vaihtaa vakionivel uniball tyyliseksi, mutta lopulta todettiin että uniball nivelelen käytöstä ei tulisi mitään käytännön etuja. Transitin nivelessä on M18 x 1,5 mm hienokierre.



Tukivarsien nivelinä käytetään 1/2" UNF 20 unibalseja. Tukivarsiin menee 8 kpl niveliä eteen ja 10 kpl niveliä taakse. Takana puolet nivelistä on vääränkätisillä kierteillä.


Jousikokoelmaan lisää vaihtoehtoja. Viime kaudella ei ollut juurikaan mahdollisuutta testailla alustan säätöjä. Edessä perussäätönä on ollut 400lbs ja takana 150lbs jousi. Kyseisillä jousilla auto tuntui hieman aliohjaavalta, mutta varmasti ihan toimiva kompromissi. Tulevalle kaudelle on varattu muutama eri vaihtoehto eteen ja taakse, jotta voidaan testata mihin suuntaan alustaa kannattaa säätää.



Jarruihin tulee pieniä päivityksiä. Jarrusatuloiksi tulee Wilwoodin Powelightit ja takalevyksi Ford Escortin etulevyt. Pääsylinterit, poljin, putket/letkut ja etulevyt pysyvät ennallaan. Jarruvalokytkin vaihtuu mekaanisesta mikrokytkimestä painekytkimeksi. Mikrokytkin teki jarruvalojen toiminnan epävarmaksi. Ongelmasta päästiin kyllä eroon Alastarolla, mutta rataisu oli vähän liikaa virityksen kaltainen minun makuun. Painekytkin toivottavasti poistaa kaikki ongelmat.
Vanhoissa jarruissa ei tehon puolesta ollut mitään valitettavaa. Itse asiassa uusien Wilwoodin etusatuloiden mäntien pinta-ala on Taunuksen satuloita pienemmät, joten teoriassa jarruteho heikkenee aavistuksen verran. Päivityksen ainoa motiivi oli painon säästö. Auto oli ylipainoinen viime kaudella ja osa tulevista päivityksistä lisää painoa entisestään, joten jostain pitää painoa ottaa poiskin. No ainakin lompakko kevenee...
Etusatulat pitäisi käydä suoraan Fordin M16 satuloiden tilalle. Jarruletkujen yhteensopivuus on kysymysmerkki. Taunuksen satuloissa letkut on kiinni banjoliittimillä, mutta Wilwoodeihin ne ei taida sopia.
Takana jarrulevyt aiheuttavat pientä ongelmaa, koska vetoakselien laipat ovat muutaman millin liian suuret. Ratkaisuna on joko laippojen tai levyjen koneistaminen. Päätettiin koneistaa vetoakselien laipat. Myös jarrulevyn halkaisija ja offset poikkeaa vanhoista Saabin levyistä, joten satuloiden kiinnikkeisiin voi joutua tekemään muutoksia. Toivottavasti taka-akselia ei tarvitse ruveta muokkaamaan korvakkeiden osalta.

Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti