torstai 5. helmikuuta 2009

Kauden 2009 päivitykset - Uudet etulokarit

Autoon olisi tarkoitus tehdä pieniä päivityksiä kaudelle 2009. Yhtenä päivityksenä autoon tulee uudet etulokarit. Vanhat lokarit ei oikein milestäni mahtuneet 205 leveiden pyörien päälle ja sädekin vaikutti liian suurelta. Uusista lokareista tulee vähän leveämmät ja myös säde on 13" pyörille sopivampi. Lokarien teko on jälleen kerran harppaus tuntemattomaan, koska lasikuidun kanssa ei ole koskaan ennen tullut leikittyä.

Muotin teko aloitettiin joululoman aikana. Muotti on kasattu noin kymmenestä päällekkäisestä levystä. Levyt ensin jyrsittiin puolipöreiksi paloiksi ja sitten ne kiinnitettiin toisiinsa liimalla ja ruuveilla. Muotin pinta kitattiin ja hiottiin karkeasti, jonka jälkeen sitä viimeisteltiin hiontamaalilla ja hienomilla hiekkapapereilla. Pinta ei ole täydellinen, mutta ajanee asiansa.



Hionnan jälkeen muotti käsiteltiin irroitusvahalla. Vahaa laitettiin annettujen ohjeiden mukaisesti useita kerroksia, mutta siltikään kappale ei irronnut kunnolla. Lopullinen muotti saatiin onneksi pelastettua usean tunnin putsaamisen jälkeen. Puumuotti tuhoutui pahoin, mutta sitä ei enää mihinkään tarvita.



Gelcoattia siveltiin kaksi kerrosta muotin pintaan (tai pohjaan... riippu miten päin miettii)
Gelcoatin kanssa ei ollut mitään ongelmia. Gelcoatti sai kuivua muutaman tunnin ennen lasikuidutusta.



Gelcoatin päälle laitettiin ensi pari kerrosta ohuempaa mattoa (taisi olla 300 g/m2) ja annettiin niiden kovettua. Sitten laitettiin vielä pari kerrosta paksumpaa mattoa (450 g/m2). Muottia tuettiin vielä vanerista tehdyllä kehikolla. Kehikosta ei ole valitettavasti tullut otettua kuvaa. Kehikon hyvänä puolena on myös että naarasmuotin saa tukevasti pöytään kiinni, kun lopullisia lokasuojia tehdään.

Ensimmäisen prototyypin kokeilua. Uusi lokis istuu varsin hyvin renkaan ympäille. Lokari on kapeampi kuin rengas leveimmästä kohdasta. Renkaan laki on kuitenkin keskikohtaa selvästi kapeampi, joten sopivuusongelmaa ei ole.
Uusi malli on vanhaa pidempi. Vanhat lokari eivät olleet autossamme sääntöjen vaatimassa asennossa (ihan oma moka), mutta uusi lokari on suunniteltu siten, että takareuna saadaan renkaan keksilinjan tasolle siten että ulkönäkökin miellyttää omaa silmää.
Lokiksille on valmisteilla myös kokonaan uudet tukiraudat. Ajatuksena on laminoida raudat suoraan lokareihin kiinni. Vanhoissa lokasuojissa raudat on ruuveilla kiinni.
Lokasuojia olisi tarkoitus tehdä kaksi paria lisää kunhan säät hieman lämpiävät. Sisätiloissa ei hirveästi enää viitsisi lasikuituhommia tehdä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti