lauantai 24. tammikuuta 2009

Hallintalaitteet

Auton ohjaus perustuu pitkälti Fordin vakio-osiin. Ohjausakseli on Ford Sierrasta ja hammastanko Ford Escort MkII:sta. Ohjausaksellin toiminta pyrittiin säilyttämään alkuperäisenä. Akselissa on keskellä liukusovite jonka avulla akseli painuu kasaan nokkakolarissa. Ohjausakseli haettiin purkaamolta Vantaalta ja hammastanko hankittiin uutena Englannista. Suomessa ei pahemmin ole tarjolla oikanpuoleisella ohjauksella olevia malleja. Hammastanko on nopeudeltaan 2.4 kierrosta laidasta laitaan. Sierran akselin alkuperäinen alanivel korvattiin metallisella Escortin nivelellä. Sierran vakio kuminen nivel ei oikein tuntunut tarkoitukseen sopivalta.
Ohjauksesta tehtiin säädettävä sekä korkeus, että syvyyssunnassa. Lopullista ajoasentoa oli vaikea arvioida ennen penkin tekoa. Ratti on melko iso OMPn ralliratti. Käytäntö on osoiottanut, että pienempikin olisi käynyt, koska Locostin ohjaus on ajossa varsin kevyt. Toisaalta ei suuresta halkaisjasta ole tuntunut olevan mitään haittaakaan.



Ratin oikealle puolelle asennettiin vaihdevipu. Vaihdekeeppi olisi ollut varmaankin helpompi toteuttaa auton keskelle vaikka kardaanitunnelin päälle, mutta tuntui tutummalta pitää keppi oikealla niinkuin meikäläisissä autoissa normaalisti.
Vaihteen siirto on toteutettu kahdella akselilla joiden välissä on nivel, joka muuttaa vaihdekepin pitkittäisen liikkeen vaihdelaatikon vaatimaan poikittaiseen liikkeeseen. Vaihteiston toiminta on tarkkaa ja kevyttä.
Ratin taakse vasemmalle puolelle laitettiin kytkinvipu. Kytkin on vaijerivälitteinen ja käyttää Yamahan vakio vaijeriä+kuorta. Kytkinvipu on melko jäykkä, mutta siihen tottuu. Kytkintä käytetään lähdössä ja ajotavan mukaisesti mahdollisesti myös alas vaihdettaessa.


Vasemmalla keskikonsolissa on kiekko josta voi säätää jarrubalanssia. Keskikonsolissa on myös sähköjen turvakytkin, virtakytkin, starttinappi, valokytkin ja pakin kytkimet.
Jalkatilassa on vain kaksi poljinta. Oikealla kaasua ja vasemmalla jarrua. Polkimien etäisyyttä voi hieman säätää, mutta periaatteessa auto on mitoitettu n. 170-175 senttiselle kuskille. Myös turvakaarien korkeus mitoitettiin omien mittojen mukaisesti.
Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti