torstai 22. tammikuuta 2009

Kardaani ja taka-akseli

Auton voimansiirto on aikamoinen sekasikiö. Moottoriin on kiinnitetty vetorattan tilalle adapteri, johon sopiin Volvon pikkukardaanin laippa kiinni. Kardaani on muuten vakio Volvon kaksiosainen 45mm malli paitsi, että se on lyhennetty toisesta päästä sopivaksi Locostiin. Kardaanin etupätkä on laakeroitu keskinivelen kohdalta ja keskilaakerin viereen on kinnitetty pakkiratas alumiinisella adapterilla. Keskilaakeri on pultattu kiinteästi kardaanitunneliin. Locosteissä on yleisesti käytössä kumiset keskilaakerin kiinnikkeet, joka saattaa olla kestävämpi ratkaisu. Kardaanin toinen puoli on liukuvaa mallia. Liukuva nivel on pakollinen taka-akselin liikkuvuuden takia.

Kardaanin takaosa on kiinni Ladan perässä. Perä on varustettu Ladan kitkalukolla ja pisimmällä vakio välityksella 3,9. Locosteissa on myös käytössä Ford Escortin english periä/akseleita. Ladan osien hyvä puoli on homattavasti edullisemmat hinnat ja kohalainen saatavuus Suomessa. Fordin perään on toisaalta saatavissa pidempiä välityksiä vakiona.
Minun autossa on hieman poikkeavasti Fiat 124:n taka-akseli. Ladan perä käy suoraan Fiatin akseliin. Paketin täydentää Fordin vetoakselit, jotka nekin käyvät Ladan/Fiatin akseliin. Etuna Escortin vetoakseleissa on sama 4 x 108 mm pulttijako, kuin etunavoissa.
Fiatin akseli on ymmärtääkseni kevyempi, kuin Ladan vastaava.
Perässä on ollut käytössä Mobilin lukkoperään sopiva peräöljy. Ei ole kokemusta muista öljyistä, joten sen sopivuudesta on vaikea sanoa mitään. Hyvin on toiminut toistaiseksi.
Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti