perjantai 23. tammikuuta 2009

Jousitus

Iskunvaimentimet on Englantilaisen AVO:n valmistamat. Myös GAZ merkkisiä iskareita saa käyttää. Iskarit ovat teräsrunkoiset ja puslien silmäkooksi valittiin 1/2". Etuvaimennin on 12" pitkä ja takana 13". Halkaisja on 1,9". Edessä jouset on 8" pitkät ja takana tuuman pidemmät. Oletuksena autoon valittiin 400lbs jouset eteen ja taakse 150lbs ja se vaikuttaa ihan asialliselta lähtökohdalta.



Auton korkeutta on mahdollista säätää jonkin verran iskunvaimentimen rungossa olevalla säädöllä. Säätämällä jousta ylöspäin maavara nousee. Ei kuitenkaan kannata jättää auton perussäätöjä iskarin säädettävyyden varaan. Karkea maavaran säätö tulee tehdä korvakkeiden paikaa valittaessa. Jousien korkeudella voidaan hienosäätää auton kulmapainoja. Ihanteellista olisi, että auton molemmat puolet (vasen/oikea) olisivat saman painoiset. Auton ihanteellinen etu/taka painonjakauma on vaikeampi määrittää. Omasta autosta tuli kuskin kanssa 45%/55% painoinen kun se mitattiin Ahvenistolla. Siis etupää on takapäätä kevyempi.



Auton iskuvaimennusta on mahdollista säätää vaimentimen rungossa olevalla nupukalla.
Löysentämällä nupukkaa vaimennus heikkenee.
Edessä iskunvaimentimen ja jousen toimintaa voi myös muuttaa vaimentimen asennuskulmaa muuttamalla. Tämä säätö pitää tietenkin jo päättää autoa rakentaessa. Itselläni ei asiasta ole mitään kokemusta, joten päädyin noin 45 asteen kulmaan. Yleisesti tuntuisi Suomen Locosteissa iskarit olevan vähän pystymmässä, mutta on joissakin laitettu myös loivemmassa kulmassa. 45 astetta lienee jonkinlainen kompromissi. Takana asennuskulmaa ei juurikaan pysty muuttamaan. Iskari on suht kohtisuorassa akseliin nähden.


Auton käyttäytymistä voidaan säätää eri jäykyyksisten jousien käytöllä.
Autolle ja ajotyylille sopivat asetukset löytyvät vasta testaamisen jälkeen.

Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti