perjantai 23. tammikuuta 2009

Sähköjärjestelmä

Moottorin johdotuksessa käytettiin hyväksi moottorin alkuperäistä johtosarjaa. Johtosarjasta karsittiin kaikki tarpeettomat johdot/liittimet pois ja lopulta jäljelle jäi vain noin puolet alkuperäisistä piuhoista. Kaikki sähkölaitteet pyrittiin kiinnittämään moottorin lähelle, jolloin alkuperäisiä johtoja ei tarvinnut pidentää. Osa johdoista piti oikosulkea, tai niihin liitettiin vastukset. Yamahassa on vakiona turvapiiri, joka tarkistaa esim. jalkatuen asennon ja että pyörä on pystyssä ennen kuin se suostuu käynnistymään. Eniten päänvaivaa aiheuttu EXUP-ventiili... tai oikeastaan sen puuttuminen. Moottori kyllä käy ilman EXUPia, mutta ei täydellä teholla. Ensimmäisissä testeissä selvisi, että moottori toimii jonkinlaisessa turvatilassa, jos EXUP ei ole kytketty. Toiseen testipäivään värkättiin EXUP huijari boksi, jonka jälkeen ongelmia ei ole ollut. Helpoin tapa olisi ollut vaan kytkeä EXUP kiinni, mutta sellaista ei tullut moottorin mukana.


Pisimmät uudet johtovedot tulivat tuulettimelle ja takavaloille. Johdottaminen oli helpompaa, kuin ennakkoon odotin. Aikaa tosin meni useampi ilta. Moottori lähti käyntiin ensimmäisellä kerralla ilman mitään ongelmia.



Mittaristoksi valittiin MyChron 3 Gold mittaria. Mittari on ollut kiinni karting autoissani ja se tuntuu sopivan hyvin myös Locostiin.
Mittarista löytyy mottorin kierrosluku, nopeus, kierrosajat, veden lämpötila+mahdollisuus toisen lämpötilan seuraamiseen ja valitun vaihteen näyttö. Käytössä on myös vaihtamisvalot ja lämpötilojen hälytysvalot. Mittari kerää tiedot muistiin, josta ne voi ajon jälkeen siirtää tietokoneelle. Mittari tallentaa myös sivuttaiskiihtyvyyden, jonka avulla voidaan piirtää ratakartta.
Autossa on myös erillinen öljynpainemittari. Ensimmäisten testien jälkeen autoon lisättiin myös PLX:n DM-5 + SM-AFR laajakaista Lambda anturia ja siihen erillinen mittari. Lambda anturilla mitataan polttoaineen ja ilman seossuhdetta.
Helpoin tapa kytkeä mittaristo, olisi ollut mottorin alkuperäisen mittariston käyttö. Yamahan mittarit on kuitenkin melko kalliita käytettynäkin.

Keskikonsoliin asennettiin muutama välttämätön kytkin ja merkkivalo. Paneelista löytyy virtakytkin, starttipainike, takavalojen kytkin, kytkimet pakille ja FIA-päävirtakytkin. Päävirtakytkin irtikytkee akun ja sammuttaa moottorin.


Jarruvaloja on kolme kappaletta ja ne toimivat jarrupolkimeen kytketyllä mikrokytkimellä. Yleisempi tapa kytkeä jarruvalot olisi ollut jarrupiiriin liitetyllä painekytkimellä. Uloimmissa valoissa on myös parkit, jotka voidaan kytkeä päälle olosuhteiden vaatiessa niiden käytön. Locost kilpa-autoissa ei ole etu- ja vilkkuvaloja.
Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti