torstai 22. tammikuuta 2009

Pellitys

Kaikki korin pellit on tehty puolikovasta alumiinista. Auton pohjapelti on 1.5mm teräspeltiä ja hitsattu runkoon kiinni.
Koripeltejä on yhteensä 7 kpl. Kylkipeltejä on kaksi per puoli. Konepelti on taivutettu yhdestä pellistä ja takaluukku on yksiosainen. Peräpelti tehtiin kahdesta palasta ja niitattiin keskeltä yhteen. Yksiosainen olisi ollut vaikeampi taivuttaa. Lisäksi autossa on alumiininen selkäpelti ohjaamossa ja alumiiniset pellit kardaanitunnelin päällä ja sivulla. Kuskin puolella kardaanitunneli on pellitetty 1,5mm teräspellillä.



Valtaosa pelleistä on 1,5mm alumiinia. Takana taisi olla käytössä 1,25mm peltiä. Näin jälkikäteen olisi varmaan tullut käytettyä ohuempaa peltiä. Kylkipeltien ja varsinkin konepelin taivutus oli kotikonstein hankalaa.



Konepelti taivutettiin sopivan paksuisen kangasrullan ympärillä. Takapellin muotoon sopiva säde löytyi n. 60mm putkesta.


Koripellit on hiemän valtavirrasta poiketen kaikki M5 ruuveilla kiinni rungossa. Runkoputkiin tarvittavat kierteet on tehty senkatuilla 'niittimuttereilla' (rivnut). Normaalisti Locosteissa pellit niitataan ja liimataan kiinni, jolloin pellit jäykistävät runkoa enemmän. Oman ratkaisun takana on peltien helppo iroitettavuus. Pellit voitiin maalata erillään ja kiinnittää autoon maalattuina. Myös auton huolto on helpompaa ja mahdolliset kolarivauriot on nopeampia korjata.

Etummaiset kylkipellit ovat mallia 'laivankeula'. Locosteissa on ollut yleisesti käytössä L-mallisia peltejä. Itse koin suoran pellin taivuttamisen helpommaksi ja kapeakeulainen auto näyttää myös kevyemmältä ja mielestäni paremmalta.
Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti