torstai 22. tammikuuta 2009

Jarrut

Auton jarru ovat kotoisin ihan tavallisista siviiliautoista. Valtaosa jarruputkistosta on tehty kiinteällä kupariputkella. Joustavaa teräspunosletkua on käytetty vain paikoissa joissa jousituksen liike sulkee pois jäykän putken käytön.
Kupariputken etuna on edullisempi hinta ja se ei laajene paineellisena. Letkun etuna on helpompi asennus, että ei tarvitse leikkiä kaksoiskartio liitinkone härvelillä.
Auton taka-akseli oli edellisessä elämässään kiinni Escort ralliautossa ja valmiiksi varustettu Saabin satuloilla ja levyillä. Ei ollut mitään syytä lähteä toimivaa pakettia muuttamaan.


Edessä pysyttiin Ford Taunuksen satulossa. Alkuperäiset satulat oli huonossa kunnossa ja ne vaihdettiin uusiin kunnostettuihin versioihin. Levyksi valittiin jäähdytetyt 22mm paksut RS levyt, koska sellaiset saatiin kaupan päälle taka-akselia ostettaessa. Kevyt Locosti varmaan pysähtyisi ihan jäähdyttämättömillä levyilläkin. Taunuksen satuloihin hankittiin levityspalat, jotta paksu levy mahtuu pyörimään.



Locostissa, niinkuin kilpa-autoissa yleensäkin, on kaksipiirijarrut pakolliset. Etu ja takajarruille on omat pääsylinterit, joka mahdollistaa jarrutasapainon säädön 'balance barilla'. Jarrutasapainoa voidaan säätää ajon aikana ohjaamossa olevasta pyörylästä.

Myös käsijarru on pakollinen. Saabin satuloissa oli vakiona mekaaniset käsijarrut, mutta vaijerien reititys olisi ollut hankala, joten tilalle päädyttiin laittamaan hydraulinen käsijarru. Käsijarruna toimii ylimääräinen pääsylinteri takajarrupiirissä. Vastaanalainen käsijarru taitaa olla käytössä kaikissa Suomen Locost kilpureissa.

Käytännössa jarrut osoittautuivat hyvin toimiviksi. Ainoa ongelma oli etujarrujen vatkaus, joka korjantui kun etulevyt ja navat vaihdettiin uusiin.
Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti