lauantai 24. tammikuuta 2009

Turvavarusteet

Locostin turvavarusteissa noudatetaan pitkälti AKK-asettamia sääntöjä. Locostia voi ajaa kilpaa vain voimassa olevan rataleiman ja lisenssin omaavat kuljettajat. Näkyvämpiä turvavarusteita on täydellinen sääntöjen mukainen turvakehikko. Turvakehikossa on kuljettajan puolella sivutörmäyksessä suojaava poikkituki ja 'ikkunassa' on verkko estämässä kuskin käden joutumista auton ulkopuolelle. Kuljettaja on kiinitetty autoon FIA hyväksytyillä 6-piste turvavöillä, jotka on ankkuroitu runkoon sääntöjen mukaisilla kiinnikkeillä. Istuimena on kuskin muotoon valettu uretaanipenkki.
Polttoainesäiliönä on turvatankki, joka on varustettu turvavaahdolla onnettomuuksien varalle. Autossani tankki on sijoitettu apukuskin puolelle ja näinollen suojattu alumiinikotelolla. Polttoainesäilön koko on rajoitettu 25 litraan paloriskin minimoimiseksi. Turvatankki on maadoitettu auton runkoon staattisen sähkön aikeuttamien kipinöiden estämiseksi. Tankki on myös varustettava sellaisella huohotusjärjestelmällä, joka estää polttoaineen ulosvalumisen vaikka auto menisi 'katon' kautta ympäri.



Autoni ratti on varustettu pikalukolla, jolla ratin saa nopeasi irti. Locostin ohjaamo on ahdas ja ratti haittaa autoon menemistä ja siitä poistumista.



Kuljettajalla on oltava tulelta suojaavat ajovarusteet. Itselläni oli entuudestaan Arain FIA-hyväksytty kypärä, mutta ostoslistalle tuli FIA-hyväksytyt: haalarit, kengät, huppu, sukat, hanskat, kalsarit ja aluspaita. Kartingissa olevat varusteeni eivät olleet tulelta suojaavia.

Autossani on keskikonsolissa FIA-hyväksytty päävirtakytkin, jolla voidaan sammuttaa moottori ja kytkeä sähköjärjestelmä pois päältä. Kojetaulun tarra kertoo pääkytkimen paikan. Pakollisia varusteita on myös peilit, joita autossani on kolme kappaletta.


Rattiputken on annettava periksi siten, että nokkakolarissa ohjauspyörä ei työnny ohjaamoon. Autossani rattiputki on Ford Sierran liukuvaa mallia.


Apukuskin puolelta löytyy myös 2kg jauhesammutin, joka on tukevasti pultattu auton lattiaan kiinni. Sammuttimen paikka on merkitty E-tarralla. Sammuttimen kunto tarkastetaan vuoden välein.

Jarrujärjestelmän on oltava kaksipiirinen ja kasijarru on pakollinen. Myös pakki on pakollinen varuste Locostissa.

Lisäksi autossa on jarruvalot ja takavalon voi kytkeä päälle jos olosuhteet radalla sitä vaativat.




Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti