torstai 22. tammikuuta 2009

Jousituksen korvakkeet

Jousituksen korvakkeet on tehty 50 x 50 x 3 neliöputkesta.


Etukorvakkeet asemoitiin paikalle levyistä tehdyn jigin avulla. Autossa käytetään polyuretaani puslia tukivarsien nivelinä, joten on tärkeää saada korvakkeiden reijät samaan linjaan. Alemmat korvakkeet kannattaa asentaa ennen taaimmaisen yläkorvakkeen tukiputken asennusta. Kyseinen pystyputki estää alakorvakkeiden linjaamisen suoralla tangolla.




Korvakkeet pultattiin paikoilleen reikien läpi kulkevilla kierretangoilla ja sitten korvakkeet hitsattiin kiinni.



Takana etummaisissa korvakkeissa on useita reikiä säädettävyyden takia. Jos kiinnityspisteet poikkeavat alkuperäisistä joutuu auton minimipainoon lisäämään 3%. Säädettävyys sinänsä ei aiheuta painonlisää, jos valitsee alkuperäiset reijät. Myös takalinkkien pituus tehtiin säädettäväksi. Pituutta muttamalla voidaan hienosäätää pyörät oikeisiin kulmiin. Teoriassa myös akseliväliä voisi sääntöjen puitteissa muuttaa. Meidän kardaanin pituus kuitenkin määrittää akselivälin aika lähelle maksimi pituutta.


Lopuksi runkoon hitsattiin korvakkeet iskunvaimentimia varten. Korvakkeen asennuskorkeudella voidaan auton maavara asettaa halutulle korkeudelle.
Takana korvake on hitsattu turvakaaren kiinnituspisteen alapuolelle ja sen paikkaa ei voi juurikaan muuttaa. Takapään oletus maavara pitää säätää taka-akselissa olevan korvakkeen paikan valinnalla.
Posted by Picasa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti